De eekhoorn met een potlood...(?) - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu De eekhoorn met een potlood...(?) - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu

De eekhoorn met een potlood...(?)

Door: Elian Nibbeling

Blijf op de hoogte en volg Elian

09 April 2016 | Zweden, Gotenburg

Jup, daar is 'ie dan weer, een reisblog van uwe enige echte. Van 1 tot en met 3 april ben ik met 4 andere goede vrienden hier op een roadtrip gegaan. We hebben een auto gehuurd en een aantal mooie plekken in Zweden bezocht.

1 April zijn we weg gegaan met de auto uit Göteborg. We mochten rijden in een Skoda Superb (automaat). Hij rijdt werkelijk heerlijk en we hebben er enorm veel plezier van gehad. Zit goed, rijdt goed en hij is bovendien erg zuinig (bonus voor onze studentenleef). Om half 9 vertrokken we ongeveer vanuit Studiegången naar een andere plek in Göteborg om nog 2 dames op te halen die ook mee gingen. In totaal waren we met zijn 5'en. Onze eerste bestemming was Jönköping. Een stad waar ik 3 jaar geleden talloze keren langs op ben gereden met de vakantie samen met mijn ouders, maar nog nooit in ben geweest. Tot mijn spijt want het is écht een prachtig mooie stad. Misschien komt het ook zeker doordat het weer prachtig was, maar de stad zelf is knus, gezellig en heeft hele mooie gebouwen en architectuur. We zijn nog even de stadspark ingewandeld en van boven de stad bekeken. Erg mooie uitzicht op een erg mooie dag.
Daarna vertrokken we (rond een uurtje of 4) richting ons eerste overnachtingsadres iets buiten Mariestad. We kwam o.a. langs Tidaholm en Skövde, waar we boodschappen hebben gedaan, om uiteindelijk terecht te komen bij onze eerste slaapadres. Het was een mooi rood huisje aan een gigantisch meer. Het huisje was voorzien van 5 slaapplekken, een keuken, badkamer, sauna en een gigantisch zwembad (namelijk het meer), hoewel dat nog wel iets te koud was om uit te proberen. We hebben pasta gekookt en 's avonds nog wat kaartspelletjes gedaan en toen was het al weer bedtijd. Geen aprilgrappen gemaakt deze dag.

2 April begon het slechte weer. Het regende de hele dag en dat vonden we jammer. We konden nu niet/minder een keer extra uit de auto stappen om rond te wandelen en dat vonden we jammer.
We zijn met de auto door Mariestad zelf gereden, vervolgens naar Kristinehamn waar we een fika hebben gehad en doorgereden naar Karlstad. Karlstad vond ik persoonlijk ook een mooie stad met prachtige gebouwen. De steden in Zweden zijn (afgezien van Malmö, Göteborg en Stockholm) niet groot, maar dat maakt het aan de andere kant wel erg gezellig en knus. Ook hier hebben we boodschappen gedaan en zijn we naar het 2e huisje gereden vlakbij Edane, op het terrein van Sandvikengården. Het is een religieus/priesterlijk kampeerterrein waar men heen kan gaan, maar ze in de wintertijden de huisjes verhuren als ze niet bezet zijn. Ook dit huisje was van alle gemakken voorzien, behalve de sauna. 's Avonds zijn we de bossen in gelopen om te kijken of we iets van een Eland/Hert konden vinden maar tevergeefs. Het was wel een enorm mooie omgeving.

3 April vertrokken we weer en gingen we richting de westkust, naar een plek waar 2 oud-huisgenoten nu zitten vanwege de studie (Ben even de naam vergeten, excuseer mij). Ze studeren biologie en aan de westkust, in een fjord, zit een complex van de Göteborg-universiteit die geheel gericht is op het onderzoeken van dieren en planten in deze wateren. Ze gaan af en toe met een groot vissersboot het water op om te vissen en vervolgens deze dieren te onderzoeken.
Voordat we daar kwamen zijn we ook nog een paar keer ergens gestopt en hebben we gepicknickt aan het water.
Aangekomen leidde men ons rond en konden we binnen kijken hoe de dieren onderzocht werden. Het was erg leuk om de verschillende weekdieren, vissen en krabben van de Zweedse wateren te zien.
Een van mijn oud-huisgenoten heeft een best flinke zeeforel gevangen, ik schat zo'n centimetertje of 30. Hij heeft hem open gesneden, gefileerd en die hebben we later op de avond opgegeten. Dat was wel een van de lekkerste stukken vis die ik ooit heb gegeten, en voor de mensen die mij niet zo goed kennen, ik haat vis.

Rond 2200 die avond zijn we voor de laatste keer onze Skoda Superb ingestapt. We zijn teruggereden naar huis en iedereen thuis afgezet. Het was een geslaagd weekendje en ik heb heel veel gezien! De foto's zal ik later een keer uploaden.

Oh.. en over de eekhoorn met een potlood.. dat was een lokkertje zodat jullie aandachtig naar dit verhaal bleven lezen.

HEJ DÅ!

Elian

• 13 April 2016 - 08:09

Kees-Jan:

Hallo Elian,
    Het lijkt alsof je het land, de mensen en je tijd daar erg geniet! Klopt dat? Het is leuk om over je kennismaking met het land te lezen. Volgens mij ga je er ooit wonen... ;-)
    Laat je me de volgende keer weer eens wat over je studie/vakken en de lessen weten?
    Groetjes,
    Kees-Jan