Het heeft even geduurt.. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu Het heeft even geduurt.. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu

Het heeft even geduurt..

Door: Elian Nibbeling

Blijf op de hoogte en volg Elian

14 Februari 2016 | Zweden, Gotenburg

Tja, daar ben ik dan weer. Het is weer even geleden sinds ik voor het laatst een blog heb geschreven maar daar istie dan! Deel nummero 2.

Afgelopen weken heb ik heel veel indrukken gekregen van Göteborg en is het me ook constant ontgaan om mijn blog te schrijven.

Nou in de eerste weken heb ik mogen proeven van de Zweedse hogeschool/Universiteit, namelijk de Göteborgs Universitetet. Tot nu toe is het echt heel goed bevallen. De leerkrachten zijn super vriendelijk, spreken vloeibaar Engels en zijn altijd bereid om je te helpen. Ik heb tot nu toe alleen nog maar een college op maandag, dus had tijd genoeg om leuke dingen te doen en Göteborg te ontdekken (zie foto's).

Ook ben ik een aantal keer naar de Frölunda Göteborg geweest, de IJshockeyteam van GBG. Zij staan momenteel bovenaan in de chart en het is maar hopen dat zij ook daadwerkelijk landskampioen zullen worden, want dán wordt het feest!

Op 27 Januari heb ik een welkomstreceptie gehad in de Gothia Towers. Daar heeft de burgermeester (een vrouw) een welkomstpraatje gehouden en samen met ons gegeten. Ze ging zelfs, voor een lange tijd naar mijn idee, aan onze tafel staan en ze heeft ons veel leuke en mooie plekjes van Göteborg aangeraden.
Verder heb ik nog veel dingen samen gedaan met huisgenoten en heb ik al een aantal welkomstfeestjes mee mogen maken. Deze waren allemaal geweldig en heb ontzettend leuke mensen mogen leren kennen.

Op 1 februari begon mijn Swedish Language Course. Ik ben begonnen op niveau 1. Ze begon bij het leren van de basics zoals voorstellen, werkwoorden, ik/jij/hij/zij/enz. en een beetje lettend op de Zweedse uitspraak (die mij tot vandaag nog steeds verbaasd). Ik probeer in de winkels tot zo ver ik kan Zweeds te praten, maar ik vind het nog wel erg eng.

Op 3 februari ben ik met een opleidingsgenootje naar een Zweedse middelbare school geweest. Als ik een keuze mocht maken tussen deze school en de scholen in Nederland, dan was ik nu al lang verhuisd. Wat een eye opener! De leraren mengen zich in de pauzes met de leerlingen, ze voetballen samen, tafeltennissen samen, bouwen samen een band op en zijn enorm leuk en vriendelijk naar elkaar. Zweedse middelbare school is, welk niveau je ook doet, ook gericht op praktijk. Iedere leerling krijgt een aantal jaar kookles, handvaardigheid en metaalbewerking. Daarnaast nog de normale vakken en ze beginnen op hun 8e levensjaar al met Engels!

Op 5 februari kwam mijn lieve vriendinnetje naar Göteborg. Ze is 10 dagen gebleven (tot aan vandaag). We zijn naar verschillende musea geweest zoals het Stadsmuseum, de Kunsthal en een Aquarium (alle musea zijn gratis, btw). We zijn ook naar de archipelago van Göteborg geweest en daar schitterende foto's van gemaakt. Het was echt een super leuke tijd!

Nou dit was het wel zo ongeveer, ik zal wel weer binnen een week of 2/3 schrijven!

Groetuh!

  • 14 Februari 2016 - 15:01

    Freek:

    Ik krijg nu alweer heimwee naar Freiburg door het lezen van je verhaal, super om te horen, dat je je daar zo vermaakt. Veel plezier daar nog kerel!!

    ps. Hier lijkt het ondertussen ook Zweden, alleen hier blijft de sneeuw niet liggen.

    groeten Freek

  • 15 Februari 2016 - 14:37

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Is alle sneeuw weg? Wij hadden gisteren ook een uurtje sneeuw: er lag maar liefst 0,25 cm! Heel Nederland in rep en roer... :-)
    Leuk om te lezen dat je al een beeld hebt van het Zweeds onderwijs. Ik ben benieuwd hoe dat beeld over enkele maanden is: zou het dan nog hetzelfde zijn?
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 15 Februari 2016 - 14:41

    Robin Nijsen:

    Hey kerel,

    Mooi om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Zeker nadat je vriendin ook nog langs is gekomen.
    Helemaal leuk is om te lezen dat je maar één dag college hebt...en andere maar zeggen dat Curaçao een vakantie stage is ;P.

    Geniet ervan kerel en hopelijk spreken wij elkaar nog op Skype!

  • 16 Februari 2016 - 07:14

    Katinka :

    leuk je verhaal te lezen en super dat je het zo naar je zin hebt .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elian

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 5414

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Studeren in Göteborg, Zweden

Landen bezocht: