'I'm not even supposed to be here' - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu 'I'm not even supposed to be here' - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Elian Nibbeling - WaarBenJij.nu

'I'm not even supposed to be here'

Door: Elian Nibbeling

Blijf op de hoogte en volg Elian

19 Januari 2016 | Zweden, Gotenburg

Nou, daar zit ik dan met mijn goede gedrag, in Göteborg city.
De heenreis verliep prima. Vrijdag 15 januari vertrok ik in de vroege ochtend richting Zweden. 2 van mijn allerbeste vrienden, Joris en Mike, bleven bij me logeren omdat ze me niet los konden laten. Pap en ik zijn ongeveer om half 7 in de ochtend vertrokken.
In mijn binnenspiegel zag ik 2 huilende dames met een zakdoekje afscheid nemen.

Pap en ik hebben onderweg geen enkele file gehad en we konden lekker doorrijden naar Kopenhagen. Daar hebben we overnacht in een hotel aan de snelweg, zodat we op zaterdag op tijd in Göteborg konden zijn om de boel te verkennen. Om 11:00 in de ochtend kwamen we ongeveer aan. Ik heb mijn sleutels opgehaald en daarna hebben we nog wat kleine boodschapjes gehaald, mijn telefoon geactiveerd en de kamer ingeruimd. Het is een prima kamer voorzien van een mini-keuken, voldoende opslagruimte, een badkamer met douch en een lekker bed van de Ikea.
Wat me wel opviel is dat er weinig sneeuw lag. Ik had stiekem verwacht dat heel Göteborg lekker vol zou liggen met sneeuw. Er lag wel sneeuw, maar niet zo veel.

Zondags zijn papa en ik de stad gaan verkennen, naar alle universiteitgebouwen gelopen en kijken hoe het tram- en bussysteem hier werkt. Het was erg koud deze dag en dus gingen we ook weer aardig vroeg weer naar huis. Papa ging vroeg slapen, en terecht, want hij moest maandag weer de hele weg naar huis rijden.

Maandag was mijn eerste schooldag, een gekke schooldag! 's-Ochtends had in een afspraak staan met mijn international coördinator, Ilse Hakvoort. Ja de naam klinkt nogal Nederlands, en dat is ze ook! De eerste persoon met wie ik daadwerkelijk een gesprek aanga in ZWEDEN is een NEDERLANDER.
(Dit overkwam mij, ongeveer in een soortgelijke situatie, 2 jaar geleden ook. Toen ging ik op vakantie met mijn ouders naar Zweden. Eenmaal aangekomen gingen we nog even rap naar de supermarkt om nog wat boodschapjes te doen. Ik loop de supermarkt binnen, ik kom op de groente-afdeling, ik ben super enthousiast omdat ik denk; Ah yes, eindelijk eens horen hoe Zweden met elkaar praten: 'Piet, heb je de paprika al gepakt?'...... zucht....Hollanders)
Anyway, om 13:00 begon mijn eerste les van de Viking and Medieval Scandinavian History course. Opvallend was dat in deze klas ongeveer 50% uit ouderen bestond die met pensioen waren en zin hadden om een studie te volgen, daarnaast nog 45% gewoon Zweedse studenten en dan nog 2 of 3 mensen die een uitwisselingsstudent zijn, zoals ik. Ik had eerlijkgezegd een ander beeld in mijn hoofd, maar dit is wel een leuke manier om met Zweden in contact te komen. Meer hierover in de komende weken.
Toen ben ik met 1 van de andere uitwisselingsstudenten uit die klas, een Amerikaan uit Chicago, mee gegaan naar een introductie/voorlichting van een andere faculteit. Ik vroeg hem nog: 'Is this for our course also?' en hij zei; 'Yeah, looked it up and it's okay to join!'. Dus daar ging ik dan, op weg naar een voorlichting waarvan ik 0,0 weet van had. In deze klas zaten wél alleen maar uitwisselingsstudenten. Toen kwam ik er na een tijdje achter dat dit een compleet andere faculteit is dan ik behoor te zitten. Ik kreeg zelfs een namenlijst voorgeschoven. Ik heb gezocht maar mijn naam stond er (uiteraard) niet tussen. Dus ik krabbelde onderaan maar iets in het Arabisch, mijn handtekening dat leek op een konijntje er naast en maar hopen dat ze er niet op terug zullen komen.
"Im not even supposed to be here..'

Na de bijeenkomst heb ik contact gemaakt met heel veel andere uitwisselingsstudenten uit Singapore, Hong-Kong, Australië, Duitsland, Spanje, het was echt super tof!
Misschien was het niet mijn bijeenkomst maar heb ik wel een momentje gepakt om andere studenten te leren kennen. 's-Avonds was er nog een algehele bijeenkomst voor alle faculteiten/uitwisselingsstudenten. Toen heb ik nog enkele studenten gevonden die ook in mijn studentenhuis wonen. De eerste contacten zijn gelegd!

En oh, er ligt nu wel bakken met sneeuw in Göteborg. Het heeft vannacht gesneeuwd.

Nou dat was het dan! Foto's zal ik later een keer uploaden.

Met Vriendelijke Groetuh, op handuh en voetuh,

Elian

  • 19 Januari 2016 - 12:46

    Marian:

    Ok schat de kop is eraf en ik zie dat je er plezier aan hebt gehad. Ik hoop dat je een supertijd krijgt daar in het prachtige Zweden. Liefs Mam.

  • 19 Januari 2016 - 23:59

    Igor:

    Leuk dat je veilig en wel daar bent aankomen daar . Leuk reisverslag en leuke blogspot en kijk naar je nieuwe avonturen. Groetjes Igor

  • 20 Januari 2016 - 10:31

    Kees-Jan:

    De titel lezend, schrok ik al: zou hij weer terug moeten komen? Gelukkig niet en blijft het in Nijmegen nog even rustig! :-)
    Vele plezier daar met de Zweedse en internationale studenten!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elian

Actief sinds 30 Dec. 2015
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 5416

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Studeren in Göteborg, Zweden

Landen bezocht: